Vi har tidligere antydet, at visse golfregler er uretfærdige eller administreres sådan. Nu er der et meget klart eksempel.

30-årige Rachel Rohanna var i gang med sidste runde af sæsonfinalen på Symetra Tour, Copper Rock Championship, hvor hun skulle sikre sig kortet til LPGA 2022, da hun greb efter en kølle og pludselig i stedet stod med sin treårige datter Gemelias 7-jern i hånden. Hun havde ikke set, at datteren havde sat den i baggen.

Køllen var ubrugelig for voksne og kunne ikke tilhøre andet end et barn. Alligevel blev den dømt som kølle nr. 15 i Rohannas bag, og hun blev tildelt fire strafslag. Hun var for rutineret til at lade sig influere så meget, at det ødelagde hendes spil. Hun blev nr. 37 i -9 i stedet for nr. 14 i -13. Det kostede godt 900 $ i præmiepenge, og så var spørgsmålet, om det også kostede LPGA-kortet.

Det gjorde det ikke. Hun sluttede som nr. 10 på Order of Merit og mistede kun en enkelt placering. Det kunne hun, hvis interesser ved siden af golf i øvrigt er jagt, traktortræk, work out og softball, når hun ikke med sin mand passer Gemelia, være tilfreds med, men tænk, hvis det havde været afgørende?

Havde det så været rimeligt, at en kølle, som aldrig kunne være kommet i brug, og som åbenlyst ikke hørte hjemme i golfbaggen, gav fire strafslag?

 

DEL
Forrige artikelFremtidens greens i fokus
Næste artikelEn lille solstråle historie fra Vejle Golf Club.
Avatar
Som mangeårig golfjournalist har Svend Novrup pulsen på livet i golfklubberne. Svend dækker golfturneringer i ind- og udland, og dækker også rejser og baner. Svend elsker historien bag alle emner, og er leveringsdygtig i spændende historiske artikler.