Denne gang handler det om strafområder, herunder at flytte pæle, bruge uspillelig-bold-reglen og meget mere.

Tør du quizze?

A. Når din bold er endt i et strafområde, må du tage lempelse (droppe fri) med…
1:…ét strafslag 2:… to strafslag

B. Sandt/falsk: Når din bold er endt i et strafområde, må du gerne gå frem efter ”uspillelig-bold-reglen” med ét strafslag.
1: Sandt 2: Falsk

C. Din bold ligger i semi-roughen lige uden for et strafområde. Din stance til slaget skal være lige præcis dér, hvor der står en rød pæl! Må du fjerne pælen, inden du slår?
1: Ja, men kun hvis en lokal regel tillader det 2: Ja, medmindre en lokal regel forbyder det

D. Din bold er endt i et strafområde. Du tager lige et par prøvesving i strafområdet (ikke i spillelinjen) to meter fra bolden, hvorved du rammer noget græs med jernet. Får du nogen straf?
1: Ja 2: Nej

E. Din bold er endt i et strafområde. Ved siden af bolden ligger der en løs gren, som du lige fjerner (uden at røre bolden), før du slår. Er det OK?
1: Ja 2: Nej, du får to strafslag i slagspil og taber hullet i hulspil

F. Du finder din bold i et strafområde – heldigvis ligger den på noget græs. Du vil dog gerne tage lempelse med straf og droppe fri. I den forbindelse tænker du, at du lige så godt kan benytte lejligheden til at bytte bolden ud. Du løfter derfor bolden fra strafområdet og lægger den i lommen og dropper (korrekt) med en anden bold. Var det OK, at du byttede bolden ud med en anden?
1: Ja 2: Nej

G. Din bold er endt i et strafområde. ”Heldigvis” ligger den oven på et sprinklerdæksel, så du beslutter dig for at droppe fri (tage lempelse) uden straf. Må du det?
1: Ja 2: Nej.

De korrekte svar er som følger:

A : 1: ”…ét strafslag.”
B : 2: Falsk. Man kan ikke gå frem efter uspillelig-bold-reglen, når ens bold ligger i et strafområde. Sådan er dét bare!
C : 2: Ja, medmindre en lokal regel forbyder det. Som udgangspunkt er pælen således at betragte som en flytbar forhindring, som man må fjerne fra alle steder på banen uden straf.
D : 2: Nej. Det er der ingen straf for. Husk dog, at du ikke må forbedre fx din spillelinje, så vær altid varsom med, hvorhenne du foretager prøvesving.
E : 1: Ja. Det må man godt .
F : 1: Ja. Man må altid gerne bytte bolden ud med en anden, når man tager lempelse (uanset om det er lempelse – som her – med straf, eller lempelse uden straf).
G: 2: Nej. Man kan ikke tage lempelse uden straf for gene fra ikke-flytbare forhindringer, når ens bold ligger i et strafområde. Du må i stedet enten spille den, som den ligger (uden straf) eller tage lempelse med ét strafslag efter strafområde-reglen.

Med venlig hilsen

Brian Nygaard Oswald